10 tips om gemakkelijk af te vallen.

10 gratis tips om af te vallen. Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn. Honger lijden is niet nodig. Door de onderstaande tips te gebruiken zul je op een eenvoudige manier afvallen. Probeer er elke dag of elke week 1 consequent toe te passen. Gedragsverandering gaat vaak over kleine dingen. Kleine dingen die op de lange termijn grote verandering te weeg brengen.

Tip 1
Stop met alle frisdranken

Frisdranken zijn ware suikerbommen. Je hebt vast weleens gehoord hoeveel suikerklontjes er in een fles cola zitten. Maar ook vruchtensappen barsten van de suikers. En wat te denken van de energiedrankjes die in grote variaties op de markt verschijnen.

Stop dus met frisdrank drinken wanneer je wil afvallen. Het is beter om water te drinken wanneer je dorst hebt. Ook kun beter koffie of thee drinken, uiteraard zonder suiker. Koffie schijnt goed te zijn voor de vetverbranding. Lees ook mijn blog met koffie vet verbranden.

Tip 2
Neem een eiwitrijk ontbijt

Door een eiwitrijk ontbijt te nemen hou je langer een verzadigd gevoel. Ook blijft je bloedsuikerspiegel dan stabiel waardoor je lichaam geen insuline hoeft aan te maken of minder insuline.

Insuline zorgt er voor dat je bloedsuikerspiegel weer daalt. Echter … insuline zorgt er ook voor dat je vetverbranding minder wordt en je suikers worden opgeslagen als vet.

Een eiwitrijk ontbijt kan zijn  twee gekookte eieren of 2 gebakken eieren of een omelet met soepgroente en een plakje ham. Wanneer je geen eieren lust eet dan een bakje volle yoghurt met haver en of wat rood fruit. Dit heeft nagenoeg hetzelfde effect als het eten van eieren.

Tip 3
Eet minder bewerkte koolhydraten

Wanneer we het hebben over bewerkte koolhydraten dan hebben we het over wit brood, witte rijst, koekjes, gebak en over snoep. Het zijn vooral de bewerkte koolhydraten die zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.

Wanneer je graag wil afvallen is het zaak je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Door de bewerkte koolhydraten te vermijden gaat je dat sneller lukken. Wanneer je toch koolhydraten wil eten eet dan volkoren producten.

Voorbeelden zijn zilvervliesrijst en volkoren brood. Er is tegenwoordig ook koolhydraatarm brood en mijn ervaring hiermee is positief want het is handig om mee te nemen naar je werk. Koolhydraatarm brood in combinatie met koolhydraatarm beleg zoals kaas of ham is een goede lunch.

Tip 4
Eet geen verborgen suikers

In veel verpakte voeding zitten suikers. Suikers die toegevoegd zijn om de smaak te verbeteren. Wil je weten hoeveel suiker een voedingsmiddel bevat lees dan de etiketten in de supermarkt. Je zult dan zien hoeveel suiker een product per 100 gram bevat.

Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld sauzen voor over pasta’s of currysaus. Per 100 gram saus is er 30 gram suiker toegevoegd. Wanneer je dus niet oplet krijg ongemerkt veel te veel suiker binnen. Wanneer je wil afvallen moet je dus voorkomen dat je die verborgen suikers eet.

Ook fruit bevat suiker. Wees daarom ook terughoudend met de hoeveelheid fruit per dag en let vooral ook op welk fruit je eet. Lees mijn blog over De rol van fruit in een koolhydraatarm dieet.

Tip 5
Ga sporten of zorg voor meer  lichaamsbeweging

Door te sporten zorg je er voor dat je lichaam meer calorieën per dag nodig heeft. Wanneer je op de juiste intensiteit sport kun je afvallen. Trainen met een lage intensiteit zorgt er voor dat je vet gaat verbranden.

Wanneer je sporten niet ziet zitten of wanneer je dat niet lukt vanwege overgewicht dan is wandelen een goed alternatief. Lees mijn blog Waar val je meer vanaf wandelen of hardlopen

Er is een manier om de juiste intensiteit te bepalen voor je duursporttraining zoals zwemmen fietsen hardlopen schaatsen of skeeleren. Lees mijn blog over de formule van Maffetone.

Tip 6
Stop met diëten

Een veel gemaakte fout is dat mensen willen afvallen door een dieet te volgen. Wanneer je wil afvallen en op je streefgewicht wil blijven wanneer je dat hebt bereikt moet je niet een dieet volgen maar je eetpatroon voor eens en voor altijd wijzigen.

Dit betekent dat je je zelf ander eetgedrag moet aanleren en dat is een proces van kleine stapjes.  Sterker nog het is een andere leefstijl aanleren! Anders eten en meer bewegen. Veel mensen denken dat ze door te sporten zullen afvallen dit is niet waar.

Afvallen doe je door structureel anders te eten. Sporten op de juiste manier ondersteund dit proces maar wat je eet en wanneer je eet en hoeveel je eet bepaald of je afvalt en/of je op gewicht blijft.

Tip 7
Zorg voor een goede nachtrust

Slapen is de gemakkelijkste manier om af te vallen. Wanneer je slaapt komt je lichaam in de rust modus. Slapen is de manier om te herstellen van de inspanningen van de dag die geweest is.

Het is van belang dat je goed uitrust door voldoende te slapen. Ook wanneer je slaapt heeft je lichaam energie nodig. Door met een lege maag naar bed te gaan zal de geringe energie behoefte tijdens je slaap uit opgeslagen lichaamsvet komen. Wees terughouden met alcohol.

Wil je afvallen stop dan met alcohol of beperk je je alcohol gebruik tot 1 a 2 glaasjes wijn per week. Een glas water voordat je gaat slapen is beter dan bier of wijn.

Tip 8
Ga af en toe vasten

Aansluitend op de tip zorg voldoende nachtrust volgt intermittent fasting. Dit is vasten. Vasten is een periode niet eten. Wanneer je snel en veel wil afvallen is dit een manier om je doel snel te halen.

Je deelt de 24 uur die een etmaal heeft op in 2 gedeeltes ,een gedeelte wanneer je eet en een gedeelte wanneer je niet eet. Een voorbeeld van intermittent fasting is eten van 08.00 uur tot 18.00 uur. Vasten van 18.00 uur tot 08.00 uur.

In de praktijk komt dit neer op 10 uur eten en 14 uur vasten. Dit lijkt veel maar is goed te doen is mijn ervaring. Wanneer je dit lukt kun je proberen om de eet periode in te korten. Op een vrije dag kun je dan je ontbijt uitstellen tot bijvoorbeeld 10.00 uur. Je hebt dan een eet periode van 8 uur en een vastperiode van 16 uur.

Door te vasten leert je lichaam opgeslagen vet als brandstof te gebruiken. Wanneer je wil afvallen is dit een effectieve manier om snel en veel af te vallen. Lees mijn blog over intermittent fasting.

Tip 9
Stop met calorieën tellen.

Zoals  al eerder genoemd doe niet aan een dieet en stop dus met calorieën tellen. Het is veel meer van belang, wanneer je wil afvallen, welke calorieën je eet. Het is handiger om het aantal grammen per dag aan koolhydraten te tellen dan de calorieën.

Door koolhydraatarm te eten met daarbij aandacht voor gezonde vetten en de juiste eiwitten zul je een meer voldaan gevoel hebben na je maaltijden. Dit voldane gevoel zorgt er ook voor dat minder honger hebt waardoor je bijna automatisch minder gaat eten.

Wanneer je toch wat wil gaan meten dan is gewicht misschien niet de juiste indicator. Wat je ook kan meten is je lengte en je buikomvang. Wanneer je buikomvang in centimeters minder dan de helft is van je lengte in centimeters zit je op een gezond gewicht.

Tip 10
De Ketorevolutie

Ik heb je 9 tips gegeven die je kunt toepassen om blijvend gewicht te verliezen. Waar ik je nog niet over heb geïnformeerd is de Ketorevolutie. In de ketorevolutie leer je wat je moet eten en wanneer.

Je hoeft het dus niet alleen te doen. De ketorevolutie is een bewezen systeem waarbij je gegarandeerd zult afvallen.
Ja ik wil nu afvallen!

de ketorevolutie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *