5 redenen voor intermittent fasting

intermittent fasting

Intermittent fasting is vasten. Vasten betekent dat je een periode niet eet.
Je bepaalt zelf wanneer en hoe lang je niet eet. In de praktijk komt het er dan op neer dat je binnen een bepaalde periode eet, je eat window en een bepaalde periode niet eet, je fast window.

Hoe doe je dat?

Hoe ik het bijvoorbeeld doe is als volgt:

Na de laatste maaltijd om 18.00 uur eet ik niet meer tot de volgende ochtend 08.00 uur. Dit komt neer op 14 uur niet eten. Dat lijkt veel maar dit is vrij eenvoudig te doen omdat je ongeveer de helft van de tijd slaapt.

Om 08.00 uur ontbijt je ,vervolgens om 12.00 gebruik je de lunch en om 18.00 is het diner je laatste maaltijd.  Dan start je vast periode opnieuw.

Op het het moment dat dit je vaste eetpatroon is geworden en je voelt je er goed bij kun je nog een volgende stap maken door de vast periode uit te breiden.
In de praktijk komt het er op neer dat je het ontbijten uitstelt tot bijvoorbeeld 10.00 uur. De vast-periode is dan 16 uur geworden. Wanneer dit ook lukt kun je proberen het ontbijt over te slaan en de eerste maaltijd  om 12.00 uur te nuttigen. Dan heb je een vast-periode van 18 uur en een eet-periode van 6 uur. Dit lijkt moeilijk maar het valt best mee vooral als je dit op je vrije dagen plant.

Er zijn meer manieren om intermittent fasting vorm te geven . Bovenstaande manier is hoe ik het doe.  Een andere manier is om 5 dagen van de week te eten 2 dagen te vasten.

5 redenen waarom je aan intermittent fasting zou moeten doen

  1. Door je stofwisseling rust te geven wordt je bloedsuikerspiegel lager en neemt de insulineproductie af. Dit is gunstig voor je lichaam en goed voor je vetverbranding.
  2. Door te vasten neemt de productie van het groeihormoon toe waardoor je cellen beter herstellen je spiermassa opbouwt en je lichaam beter vet verbrandt.
  3. Door te vasten eet je ongemerkt  minder waardoor je dus ook afvalt.
  4. Het LDL cholesterol neemt af door te vasten. Het totale cholesterol gehalte neemt daardoor af en de verhouding tussen het slechte LDL en het goede HDL cholesterol verbetert op die manier.
  5. Amerikaans onderzoek toont aan dat vasten een positief effect heeft op ontstekingen en ouderdomsziekten. ( hier is m.i. nog te weinig concreet onderzoek naar gedaan al wijzen de resultaten van de weinige gedane onderzoeken wel naar verbeterde resultaten bij mensen met bv gewrichtspijn en andere ontstekingen.) Reden 5 is dus aannemelijk.

sporten en vasten

Trainen en vasten

Wanneer je gaat vasten -zeker de eerste paar keren- is het verstandig om niet te sporten, of om op een hele lage intensiteit te sporten. Wanneer je positieve ervaringen hebt opgedaan met vasten kun je echt veel afvallen door een lichte duurtraining te doen op de nuchtere maag. Je traint op die manier je lichaam om vet als brandstof te gebruiken. Werkt bij mij perfect!

Tip
Koop bij bol.com het boek van Mark Sisson

Primal Endurance

3 thoughts on “5 redenen voor intermittent fasting”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *