Achillespeesontsteking hoe ik er vanaf kwam

Je kent het vast wel de achilles tendinosis of achilles tendinitis? Een vervelende pijn ’s ochtends bij het opstaan en na een paar meter lopen wordt de pijn al gauw wat minder. Ook bij het trainen gaat het in het begin moeizaam maar later wanneer je opgewarmd bent gaat het beter. Nadat ik van alles had geprobeerd, waaronder de bekende compressiekousen, vond ik eindelijk de oplossing en loop ik weer blessurevrij. Wil je weten hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Lees dan dit blog.

arts pakt achillespees vast
achillespees

Oorzaak 1. Lopen met een gebrekkige techniek

Problemen met de achillespees ontstaan doorgaans door overbelasting. Die overbelasting kan zijn teveel in een te hoog tempo lopen. Of te lange afstanden lopen.

Lopen met een foutieve techniek. Een voorbeeld hiervan is te grote stappen maken waardoor je voet voor je lichaam landt waardoor je op je hakt terecht komt. Het is voor je achillespezen beter om de voeten onder lichaam te laten landen.

Wanneer je voeten midden onder lichaam landen kom je bijna automatisch meer op je middenvoet terecht. Op je midden of voorvoet landen is minder belastend voor je achillespezen.

Oorzaak 2. Lopen met overgewicht

Overbelasting kan ook ontstaan omdat je hardloopt en te zwaar bent. Zeker wanneer je in het verleden goed kon hardlopen en je nu het hardlopen weer wil oppakken om de strijd met de overtollige kilo’s aan te gaan loop je het risico op achillespees problemen.

Vanuit je verleden ben je n.l. een bepaald tempo gewend en vaak ga je dan hardlopen zoals in” the good old days”. Maar omdat je wat kilo’s extra hebt en niet meer zo goed getraind bent ligt overbelasting op de loer. Voor dat je het weet heb je dan problemen met je achillespezen.

Oorzaak 3. Lopen op versleten schoenen

Zeker wanneer je een poosje niet hebt gelopen, bijvoorbeeld een paar jaar, dan kan het voorkomen dat je gaat lopen op de schoenen die je nog had liggen.

Deze schoenen zien er nog best goed uit maar wat je niet kunt zien is de verende of dempende werking van deze schoenen. Na ongeveer 2 jaar moet je je hardloopschoenen vervangen want dan geven ze geen demping meer.

Of je er nu op gelopen hebt of niet dat maakt niet uit. Over wanneer hardloopschoenen versleten zijn verschillen de meningen. In het algemeen wordt gesteld dat hardloopschoenen 800 tot 1200 kilometer meegaan.

Behandeling van achillespeesontsteking

Over het algemeen wordt rust als eerste aangeraden. Zolang de pees nog opgezwollen is en bij aanraking pijnlijk aanvoelt blijft rust het beste. Zeker in het begin, zoals de eerste week, kan koelen met ijs in een doek helpen.

Het herstellen / genezen van een achillespees ontsteking kan zo maar 2 tot 4 maanden duren. In de plaats van hardlopen kun je dan wel andere sporten beoefenen zoals zwemmen en/of fietsen.

Wanneer de pees weer enigszins genezen is wil je graag weer hardlopen. Om de pees wat te ontzien wordt er ook wel een hakverhoging in de schoen aangebracht.

Ook wordt het hardlopen met compressiekousen vaak aangeraden om problemen in de toekomst voor te zijn. Ook behandeling van een fysiotherapeut kan het genezingsproces versnellen.

Hoe ik van mijn achillespeesontsteking ben genezen.

Door een bevriende hardlooptrainer werd ik er op gewezen dat ik met het ouder worden ook langzamer wordt. En dat dit langzamer worden voor iedereen opgaat. Hij gaf mij de tip om fors af te vallen en het dan opnieuw te proberen.

Je leeftijd kan je niet zelf bepalen je gewicht wel. Omdat deze tip mij logisch in de oren klonk heb ik deze tip ook ten uitvoer gebracht. Over een periode van 2 jaar heb ik mijn gewicht van 97 kilo naar 80 kilo weten te brengen. 

In totaal ben ik dus 17 kilo afgevallen. Dit afvallen is mij gelukt door koolhydraatarm te eten. Wanneer je koolhydraatarm eet let je op het aantal grammen koolhydraten dat je per dag eet. Het aantal calorieën speelt een minder dominante rol bij deze benadering van eten.

Het ging mij vrij gemakkelijk af en gaat mij nog steeds gemakkelijk af om op gewicht te blijven. Wat voor mij ook belangrijk was het vermijden van een hongergevoel.

Wat er in feite gebeurt wanneer je op deze manier gaat eten is het volgende; Je wordt van glucoseverbrander vetverbrander. Je leert je lichaam vet als brandstof te gebruiken.

Wil jij ook de overstap maken van glucose naar vet als brandstof door koolhydraatarm te eten maak gebruik van de ketorevolutie. Voor meer informatie klik hier

Langzaam lopen

Toen ik eenmaal op het gewenste gewicht was heb ik het hardlopen weer opgepakt. Maar deze keer deed ik het anders. Inmiddels had ik veel informatie gelezen over koolhydraatarm eten en duursport.

Door langzamer hard te lopen kun je het langer volhouden en kun je opgeslagen vetten gebruiken als brandstof om hard te lopen. Om vetten te verbranden is er minder zuurstof nodig.

Wat ik mijzelf geleerd heb is lopen op hartslagfrequentie en niet meer op kilometers per uur. Om de juiste hartslag te bepalen gebruik ik de formule van Philip Maffetone. Het komt er, in het kort, op neer dat je de volgende rekensom maakt.

Het getal 180 min je leeftijd in kalenderjaren. Voor mij was dat 180 – 58 = 122. 122 hartslagen per minuut en niet meer. Wanneer je pas ziek bent geweest of geblesseerd dan moet je er nog 5 slagen vanaf halen.

Toen ik voor de eerste keer met de hartslagmeter op deze hartslagfrequentie ging hardlopen schrok van het tempo. Ik was niet eens in staat om de hele training in looppas te blijven.

Regelmatig moest wandelen om de hartslag weer onder 122 slagen per minuut te krijgen. Ik was gewend om 5.30 per kilometer te lopen en langzaam was 6 minuten per kilometer.

De eerste keren op maximaal 122 slagen per minuut liep op ongeveer 8 minuten per kilometer, voor mij verontrustend langzaam. Inmiddels ben enkele maanden verder kan ik 6.40 per kilometer lopen op ongeveer 122 hartslagen per minuut.

slow is new fast
langzaam trainen en vet verbranden

Voordelen langzaam trainen

De belasting voor je spieren en pezen is minder dan je gewend bent. Na een training ben je niet moe. Je hebt zelfs meer energie na een training. Wat je ook merkt dat je je veel fitter voel ook als je een paar dagen niet traint.

Wat ije ook als een voordeel ervaart is dat  je vrij gemakkelijk zonder dat jeer moeite voor moet doen 2 uren achter elkaar kunt hardlopen. Dit was vroeger wel anders.

Omdat je minder vermoeid ben tijdens het hardlopen kan je beter letten op je techniek. Naast langzaam lopen probeer ik te ook lopen op een hoge cadans met een korte grondcontacttijd. Om deze informatie te krijgen heb je een goede hartslagmeter nodig. Ik gebruik de garmin forerunner 925.

Conclusie

Door mijn overgewicht in combinatie met te hard trainen kreeg ik, zoals zoveel anderen, last van mijn achillespezen. Door in eerste instantie het probleem op te oplossen met hakverhoging, compressiekousen en een paar nieuwe schoenen werd het probleem niet opgelost.

Pas na een grondige wijziging in mijn leefstijl en eetpatroon kon ik de training weer oppakken. Door vervolgens ook de trainingen fundamenteel anders te doen dan voorheen ben ik nu blessure vrij.

De Ketorevolutie

Wil jij ook de overstap maken van glucose naar vet als brandstof? Door koolhydraatarm te eten leer je je lichaam vet als brandstof te gebruiken. Voor meer informatie KLIK HIER

Eén gedachte over “Achillespeesontsteking hoe ik er vanaf kwam”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *