afvallen met koolhydraatarm eten

Afvallen door koolhydraatarm te eten wordt meer en meer gangbaar in Nederland maar ook op andere plaatsen in de wereld. Door te schuiven met percentages  binnen de macronutriënten kun je gemakkelijker afvallen. In het kort komt het er op neer dat je minder koolhydraten gaat eten en meer vet en eiwitten. Maar hoeveel koolhydraten eet je dan en welke koolhydraten? Lees mijn blog over afvallen door koolhydraatarm te eten.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn afkomstig van bijvoorbeeld graan producten ze bevatten suikers, vezels   en zetmeel. Koolhydraten worden voornamelijk gezien als brandstof.

Wanneer koolhydraten worden genuttigd worden ze tijdens de spijsvertering omgezet naar glucose. Die glucose zorgt er voor dat de bloedsuiker spiegel in het bloed stijgt.

Bloedsuikers worden naar de spieren getransporteerd door het bloed en dienen als brandstof voor de spieren.

Verschil tussen snelle en langzame koolhydraten

Wanneer je koolhydraten eet dan stijgt de bloedsuikerspiegel. Snelle koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Langzame koolhydraten zorgen voor een langzame stijging van de bloedsuikerspiegel.

Om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen maakt je lichaam het hormoon insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel weer daalt. Insuline zorgt er ook voor dat bloedsuikers worden opgeslagen als vet.

Wanneer je dus wilt afvallen is het van belang dat je de bloedsuikerspiegel zo stabiel als mogelijk houdt. Afvallen wordt dus gemakkelijker wanneer je geen snelle koolhydraten meer eet.

Snelle koolhydraten zorgen er ook voor dat na de spike in de bloedsuikerspiegel deze bloedsuikerspiegel ook snel weer daalt. Deze snelle daling zorgt dat je concentratie afneemt en je vermoeidheid toeneemt.

Voeding met snelle koolhydraten

Gebak , snoep, frisdrank, koek, ijs, honing, witte pasta, witte rijst, witbrood, aardappelen.
lees ook het blog 8 tips om minder suiker te eten

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten verteren wat langzamer dan snelle koolhydraten waardoor de bloedsuikerspiegel in het bloed wat langzamer toeneemt dan bij de snelle koolhydraten.

Dit minder snel toenemen is dan weliswaar wat minder negatief dan het effect van de snelle koolhydraten, maar evengoed wordt ook hier het hormoon insuline aangemaakt.

Dus zal ook het eten van teveel langzame koolhydraten er uiteindelijk voor zorgen dat door insuline bloedsuikers worden opgeslagen als vet.

Voeding met langzame koolhydraten

Volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, haver, groente melk, yoghurt, fruit, quinoa, peulvruchten, groenten

lees ook de pagina over voeding

Hoeveel koolhydraten?

Uit eigen ervaring weet ik dat een koolhydraat inname van minder dan 50 gram per dag er voor zorgt dat je snel afvalt. Echter… het eten van maar 50 gram koolhydraten is heel erg weinig en vergt behoorlijk veel discipline.

Het is niet zozeer het honger gevoel wat lastig is want dat valt wel mee maar het opletten wat je weet want zoals gezegd 50 gram koolhydraten is heel erg weinig.

Je kunt er ook voor kiezen geleidelijk minder koolhydraten te eten. Of wat ook heel goed werkt, zeker met bovenstaande informatie, vermijdt alle snelle koolhydraten en suikers.

Het duurt dan wat langer voordat de kilo’s eraf zijn maar het gaat wel een stuk gemakkelijker. Met een koolhydraatarme manier van eten van bijvoorbeeld 50 tot 100 gram koolhydraten per dag is het ook goed mogelijk om gewicht te verliezen.

  • Na onderzoek op het internet kom ik tot de volgende globale indeling
  • 0 tot 50 gram koolhydraten per dag snel afvallen
  • 50 tot 100 gram koolhydraten per dag afvallen
  • 100 tot 150 gram koolhydraten per dag gewicht behouden stabiliseren
  • 150 gram koolhydraten of meer per dag risico op gewichtstoename

Tips

  • Doe 1 of 2 keer per week boodschappen.
  • Maak een boodschappenlijstje.
  • Eet met je hele gezin koolhydraatarm.
  • Gebruik een app om je voedselinname te registreren (myfitnesspall)
  • Lees de etiketten
  • Plan je maaltijden
  • Honger jezelf niet uit
  • Drink minstens 2 liter water

De ketorevolutie

Ik hoop dat je door dit blog weer wat meer bent te weten gekomen over koolhydraat eten en afvallen. Wil jij net als ik afvallen en op je ideale gewicht komen en blijven dan kan de Ketorevolutie van harte aanbevelen. Al meer dan 12000 mensen gingen je voor!
Ja ik wil afvallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *