Afvallen zonder honger!

Afvallen zonder honger te lijden kan dat? En als dat wel kan waarom doen we het dan niet? Afvallen zonder honger te lijden is mogelijk wanneer je de juiste voeding tot je neemt. Waarom het je tot nu niet lukt en hoe je het wel moet doen lees je in mijn blog over afvallen zonder honger.

jonge dame eet een broodje gezond
afvallen zonder honger te lijden

Waarom het tot nu toe niet lukt om af te vallen.

Over het algemeen bestaat onze voeding uit teveel bewerkte koolhydraten en is aan onze voeding te vaak en te veel suiker toegevoegd. Dit heeft als effect dat deze grote hoeveelheden koolhydraten en suikers zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.

suikerblokje met doodshoofd vergif
suiker

Wat er vervolgens gebeurt is de reden waarom we dik worden en weer snel honger krijgen. Om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen maakt ons lichaam het hormoon insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel weer daalt.

Dat dalen van de bloedsuikerspiegel is goed echter…. Insuline zorgt er ook voor dat de overbodige suikers in ons bloed worden opgeslagen als vet. Je zou dus kunnen zeggen dat insuline de bloedsuikerspiegel laat dalen maar tegelijkertijd de suikerverbranding laat stoppen.

De suikers in het bloed worden vervolgens opgeslagen als lichaamsvet. Wanneer dit proces heeft plaatsgevonden krijg je opnieuw honger omdat je lichaam nu eenmaal voortdurend energie nodig heeft. Dit is de reden waarom je steeds honger hebt en het je niet lukt om te vallen.

Welke voeding zorgt ervoor dat je niet afvalt ?

Wat met stip op nummer 1 is suiker! Suiker zorgt voor een directe stijging van de bloedsuikerspiegel. Dus wanneer je wil afvallen stop met suiker eten en stop met eten met producten waar suiker is aan toegevoegd.

Voedingsmiddelen waar veel suiker aan toegevoegd zijn onder andere frisdranken, ijs, gebak, snoep, koekjes en sauzen. Na de suikers zijn er de bewerkte koolhydraten die zorgen voor een te snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.

Bewerkte koolhydraten tref je aan in onder ander wit brood pasta’s witte rijst en koekjes. Een goede eerste stap in het veranderen van je eetpatroon is dus het vermijden van alle suikers, toegevoegde suikers en bewerkte koolhydraten.

Door deze stap zul je na verloop van tijd merken dat je minder hongergevoel hebt omdat je bloedsuikerspiegel geleidelijk aan stabieler wordt, minder pieken en dalen heeft. Je zult je energieker gaan voelen.

Wat moet je dan wel eten?

Nu je weet waarom je niet afvalt en voortdurend honger hebt is zaak om zo te eten dat je een voldaan gevoel hebt en geen honger meer hebt. In grote lijnen komt het er op neer dat je koolhydraatrijke voedingspatroon transformeert naar een koolhydraatarm voedingspatroon.

Het mooie hiervan is dat je je aandacht verlegt van calorieën tellen naar wat je eet. Dus niet langer aantal calorieën in en aantal calorieën uit. Wat je gaat doen is het aantal grammen koolhydraten per dag controleren. Afvallen door op de koolhydraten te letten kent verschillende varianten.

Als eerste noem ik het keto dieet. Het keto dieet kenmerkt zich door een zeer geringe inname van koolhydraten per dag. Bij het ketogeen dieet eet je minder dan 50 gram koolhydraten per dag. Wanneer je dat lukt schakelt je lichaam over van glucose (suikers) naar ketonen (vetten) als brandstof. Het keto dieet is met afstand de snelste manier om lichaamsvet te verbranden en op die manier af te vallen.

Wanneer je het wat langzamer aan wil doen kun je er ook voor kiezen om tussen 50 en 80 gram koolhydraten per dag te eten. Dit is gemakkelijker vol te houden wel gaat het afvallen dan wel wat trager.

Zit je op je gewenste of ideale gewicht dan is 100 tot 150 gram een richtlijn om dat ideale gewicht te behouden. Natuurlijk eet je niet alleen koolhydraten maar ook vetten en eiwitten wil je meer weten over eiwitten lees dan mijn blog gegarandeerd afvallen met de juiste hoeveelheid eiwitten in een koolhydraatarm eetpatroon

Uiteindelijk blijft overeind dat je, om af te vallen, je minder moet eten dan je lichaam nodig heeft zodat je lichaamsvet gaat verbranden. Door je focus te verleggen van calorieën tellen naar grammen koolhydraten per dag zul je ondervinden dat je minder hongergevoel hebt en daardoor het je lukt om ook minder calorieën te eten.

Conclusie

Afvallen zonder honger te lijden hoeft niet moeilijk of zwaar te zijn. Het vergt even tijd om voor je zelf uit vinden welke voedingsmiddelen je gaat eten in plaats van de bewerkte koolhydraten en suikers.  

Een goede eerste stap voor degene die op geleidelijk manier zijn of haar eetpatroon wil veranderen is het vermijden van alle suikers. Dit is geen eenvoudige opgave omdat bijna overal suiker aan is toegevoegd.

Als goede tweede stap is het eten van bewerkte koolhydraten naar onbewerkte koolhydraten. Dus van witte rijst naar volkoren rijst van wit brood naar volkoren brood liever nog naar koolhydraatarm brood. In plaats van pasta en macaroni broccolirijst of bloemkool rijst.

broccoli worteltjes avocado ei en kip

Wanneer je wil afvallen begint het met de mindset, de bewustwording waarom je honger hebt of de behoefte om te snoepen. Eenmaal bewust kun je ook met overtuiging andere keuzes maken die je niet hongerig maken en waar je van afvalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *