Blog

Afvallen in 2019 met nieuwe wetenschappelijke inzichten.

Stop met wegen en calorieën tellen want er zijn nieuwe inzichten over afslanken. Het gaat niet langer over lichaamsgewicht maar over de hoeveelheid lichaamsvet. Oude ideeën over afslanken via allerlei diëten zijn passe. Nieuwe wetenschappelijke inzichten noemen een verandering van het metabolisme als de oplossing voor overgewicht. Lees er meer over in dit blog.

tailleomvang meten in plaats van wegen
tailleomvang meten

Lees “Afvallen in 2019 met nieuwe wetenschappelijke inzichten.” verder

afvallen met koolhydraatarm eten

Afvallen door koolhydraatarm te eten wordt meer en meer gangbaar in Nederland maar ook op andere plaatsen in de wereld. Door te schuiven met percentages  binnen de macronutriënten kun je gemakkelijker afvallen. In het kort komt het er op neer dat je minder koolhydraten gaat eten en meer vet en eiwitten. Maar hoeveel koolhydraten eet je dan en welke koolhydraten? Lees mijn blog over afvallen door koolhydraatarm te eten.

Lees “afvallen met koolhydraatarm eten” verder

Gegarandeerd afvallen met de juiste hoeveelheid eiwitten in een koolhydraatarm eetpatroon.

Bij een koolhydraatarm eetpatroon ligt de focus vooral op het aantal grammen koolhydraten per dag. Maar hoeveel grammen eiwitten moet je dan per dag eten in een koolhydraatarm eetpatroon? Lees mijn blog over eiwitten in een koolhydraatarm eetpatroon.

3 witte en 3 bruine eieren
eieren zijn de ideale eiwitbron
Lees “Gegarandeerd afvallen met de juiste hoeveelheid eiwitten in een koolhydraatarm eetpatroon.” verder

De meest effectieve manier om af te vallen!

Niet meer dan drie keer per dag eten en tussen de 20 en 50 gram koolhydraten eten. 20 procent van je behoefte is afkomstig van eiwitten en maar liefst 75 procent is afkomstig van vetten. Welke vetten moet je eten in een koolhydraatarm eetpatroon? Wil je meer weten lees dan verder

gezonde vetten
Lees “De meest effectieve manier om af te vallen!” verder

Koolhydraatarm eten en wedstrijden.

Wanneer je koolhydraatarm eet en ook wedstrijden wil gaan lopen of meedoen aan triathlons dan is de grote vraag wat eet ik dan. Wat eet ik voor de wedstrijd en wat eet ik tijdens de wedstrijd. Wat je niet meer wil is het ouderwetse koolhydraat stapelen en tijdens de wedstrijd glucose drankjes nemen om de finish te halen. Wil je weten hoe het ook kan lees dan mijn blog.

sportdrank zonder toegevoegde suikers
Lees “Koolhydraatarm eten en wedstrijden.” verder

Achillespeesontsteking hoe ik er vanaf kwam

Je kent het vast wel de achilles tendinosis of achilles tendinitis? Een vervelende pijn ’s ochtends bij het opstaan en na een paar meter lopen wordt de pijn al gauw wat minder. Ook bij het trainen gaat het in het begin moeizaam maar later wanneer je opgewarmd bent gaat het beter. Nadat ik van alles had geprobeerd, waaronder de bekende compressiekousen, vond ik eindelijk de oplossing en loop ik weer blessurevrij. Wil je weten hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Lees dan dit blog.

arts pakt achillespees vast
achillespees
Lees “Achillespeesontsteking hoe ik er vanaf kwam” verder

Wat is een goede warming-up?

In de jaren dat ik meeloop heb ik veel verschil gezien in de manier waarop hardlopers en triatleten een warming-up doen. Er zijn atleten die beginnen met rekoefeningen en dan gaan hardlopen het omgekeerde zie ik ook regelmatig. Alleen maar stretchen komt ook voor en weer anderen lopen alleen maar warm op een langzaam tempo. Lees alles over een goede warming-up in dit blog.

rekoefeningen
Lees “Wat is een goede warming-up?” verder

Waarom hardlopers moeten zwemmen en fietsen

Waarom zou je als hardloper gaan zwemmen of fietsen? Hardlopen is van deze sporten in fysieke zin de zwaarste sport voor je lichaam. Hardlopen is namelijk een dynamische beweging waarbij tijdens het landen van de voeten op de aarde tot wel drie keer het lichaamsgewicht moet worden opgevangen.
Fietsen is meer een statische bewegen waarbij de zwaartekracht minder invloed heeft op de gewrichten. Bij het zwemmen is de invloed van de zwaartekracht nog minder. Over hoe je als hardloper ook zwemmen en fietsen kunt inbouwen in je trainingsprogramma gaat deze blog.

Lees “Waarom hardlopers moeten zwemmen en fietsen” verder

8 geheimen om sneller hard te lopen.

8 geheimen om sneller hard te lopen
8 geheimen om sneller hard te lopen

Er is veel informatie bekend over trainingsmethoden om sneller hard te kunnen lopen. De meeste trainingsschema’s richten zich op meer omvang en / of meer intensiteit. Wanneer je lichaam dit vergroten van de omvang of dit verhogen van de snelheid niet aankan liggen blessures of andere vormen van overbelasting op de loer. Vaak eindigt het met een langdurige blessure of overtraind zijn. Lees hieronder de 8 geheimen hoe je sneller kunt gaan hardlopen zonder het risico op blessures en overbelasting.

Lees “8 geheimen om sneller hard te lopen.” verder

Zwemtips voor beginnende zwemmers

vrouw in het zwembad tijdens ademhalen borstcrawl
borstcrawl ademhalen met 1 oog onder water

je kan al een beetje hardlopen en/of fietsen, dus je dacht; dan doe ik ‘even’ dat zwemmen erbij en dan kan ik mooi triathlonnetjes gaan doen van de zomer.
En toen kwam die eerste zwemtraining…
Zwemmen is anders als andere duursporten omdat het een bijzonder technische sport is. Zelfs met de beste loop- en fietsconditie kom je niet vooruit als je een slechte techniek hebt. Gelukkig lopen veel beginnende zwemmers tegen dezelfde problemen aan, dus zijn er oplossingen voor die problemen.

Lees “Zwemtips voor beginnende zwemmers” verder