De meest effectieve manier om af te vallen!

Niet meer dan drie keer per dag eten en tussen de 20 en 50 gram koolhydraten eten. 20 procent van je behoefte is afkomstig van eiwitten en maar liefst 75 procent is afkomstig van vetten. Welke vetten moet je eten in een koolhydraatarm eetpatroon? Wil je meer weten lees dan verder

gezonde vetten

Welke vetten zijn er?

Om het een beetje overzichtelijk en eenvoudig te houden maak ik de splitsing tussen natuurlijke vetten en toegevoegde vetten. Het is de bedoeling om af te vallen en dat zal je lukken wanneer je je koolhydraat consumptie onder de 50 gram per dag weet te houden.

Om op de lange termijn ook gezond te blijven is het van belang om de juiste vetten tot je te nemen. Op de korte termijn kom je er wel mee weg wanneer je vetten eet die minder goed voor je zijn.

Je kunt er dus wel mee afvallen maar eenmaal afgevallen zijn er ziektes die slanke mensen ook krijgen als gevolg van bewerkt voedsel. Het doel is gezond oud worden en dus niet alleen maar afvallen.

Natuurlijke vetten

Natuurlijke vetten zijn vetten uit voedingsmiddelen die in de natuur voorkomen en onbewerkt zijn. Het beste is wanneer deze vetten zijn gegroeid zonder in aanraking te komen met bestrijdingsmiddelen of andere producten om groei te versnellen of anderszins te beïnvloeden.

Vlees

Dus vlees van grasgevoerde koeien. Wanneer mogelijk koop dan vlees van een slager waarvan je weet waar zijn vlees vandaan komt. Of koop vlees van een boer waar van je weet hoe hij zijn vee voert.

biefstuk
biefstuk

Vis

Vis die op zee is gevangen en geen vis uit een viskwekerij. Ook oceanen en zeeën kunnen vervuild zijn daarom is het beter dat wanneer je vis eet kiest voor kleine vis.

Grote vissen die hoog in de voedselpiramide staan hebben de kans op meer gifstoffen dan kleine vissen. Eet dus liever bijvoorbeeld sardientjes en haring dan bijvoorbeeld tonijn of zwaardvis.

Avocado

Avocado is zeer gezond, je kunt zoveel mogelijk van eten. Aan avocado worden heel veel positieve eigenschappen toegeschreven. Het zou onder andere de volgende effecten kunnen hebben;

  • Betere adem
  • verbeterde nierfunctie vanwege de aanwezigheid van potassium
  • het verlaagt LDL cholesterol
  • betere leverfunctie
  • bloeddruk verlagen
  • positief effect op zicht / ogen
  • het zou beschermen tegen bepaalde vormen van kanker
  • gewichtsverlies
  • goed zijn voor de huid

avocado
avocado

noten en zaden

Ook voor de noten en zaden geldt liever onbespoten en biologisch / organisch. Wat ook voor noten en zaden ook opgaat is het volgende; eet ze zo rauw mogelijk dus liever niet verhitten of bewerken.

Nadeel is dat ze een sterke smaak hebben en dus snel gaan overheersen in en gerecht.

Toegevoegde vetten

Toegevoegde vetten kunnen goed en goedkoop zijn wanneer ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze vetten zijn afkomstig van planten of van dieren.

Plantaardige toegevoegde vetten

Boter

Ook hier geldt weer het liefst boter van melk dat door grasgevoerde koeien wordt geproduceerd. Organisch en biologisch net als bij het vlees.  

Olijfolie en kokosolie

Zowel boter als de olijfolie en de kokosolie kunnen lang in de koelkast bewaard worden. Ook buiten de koeling hebben deze voedingsstoffen een relatief lange houdbaarheid. In tegenstelling tot de dierlijke toegevoegde vetten.

gezond vet kokosolie
kokosolie

Dierlijke toegevoegde vetten

Reuzel en spekvet

Deze vetten eet je zo vers als mogelijk vanwege hun beperkte houdbaarheid.

Koud geperste oliën

Van lijnzaad, walnoten of macadamia kun je olie maken voor bijvoorbeeld een salade. Het is van belang dat deze zaden en noten koud geperst worden.

Nadeel van deze toegevoegde vetten is hun beperkte houdbaarheidsdatum. Wanneer deze olieen verhit worden of in aanraking komen met zuurstof raken ze hun werking kwijt. Hun sterke geur en smaak maken dat ze al snel te veel zijn in gerecht.

verzadigde vetten

Verzadigde vetten hebben in het verleden een slechte naam opgebouwd. Dit komt mede door de diëten uit de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. Afvallen werd in die jaren gedomineerd door diëten die weinig vet bevatten en veel koolhydraten.

Uitzondering hierop was of is het Atkinsdieet. Inmiddels zijn de inzichten veranderd en krijgen vetten een positiever imago. Verzadigde vetten zijn geen slechte voedingsstof zo lang je het insulineniveau in je  lichaam laag houdt.

Door weinig koolhydraten en suiker te eten zul je je insulineniveau laag kunnen houden. De vetten zorgen er voor dat je een verzadigd gevoel krijgt en minder snel honger krijgt, dit zorgt er voor dat je minder gaat eten. Bovendien worden de geconsumeerde vetten gebruikt als brandstof om te denken en te bewegen.

Omega 3 en omega 6

Omega 3 en omega 6 zijn vetzuren. Omega 3 komt voor in lijnzaad, walnoten en vette vis. Ook in de olie van lijnzaad zit omega 3. Omega 3 heeft onder andere een positief effect op de bloedsuikerspiegel.

De bloedsuikerspiegel speelt een centrale rol in het koolhydraatarme eetpatroon met als doel gezond afvallen. Omega 3 heb je dus nodig en maakt je lichaam niet zelf aan.

De gezondheidsraad geeft aan dat we dagelijks 450 milligram omega 3 vetzuren nodig hebben. In de praktijk komt dat neer op 2 keer per week vette vis eten.

omega 6

Omega 6 komt voor in onder ander arachideolie, zonnebloem olie en hennepolie. Aan omega 6 vetzuren wordt de eigenschap toegeschreven dat het de aanmaak van cholesterol zou verlagen.

Ook zou het je afweersysteem versterken. Het zou ook de werking van insuline kunnen remmen. Er is onenigheid onder voedingsdeskundigen over de verhouding tussen omega 3 en omega 6

omega 9

Dan is er ook nog omega 9, dat kan je lichaam zelf maken wanneer je onder andere olijfolie noten of avocado eet. Omega 9 kan een positief effect hebben op een te hoge bloeddruk.

Conclusie

Afvallen door koolhydraatarm te eten lijkt in eerste instantie eenvoudig en zo wordt het ook vaak voorgesteld. Echter om op lange termijn je gezondheid te waarborgen en daar waar mogelijk te optimaliseren is het van belang om niet alleen naar het aantal grammen koolhydraten per dag te kijken.

Met zorg en aandacht op zoek gaan naar de juiste vetten en deze vetten op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid tot je te nemen is minstens zo belangrijk. Over de rol van eiwitten zal ik een apart blog schrijven.

koolhydraatarm 30 dagen menu

Nu kan ik mij voorstellen dat het koolhydraatarm eten nogal ingewikkeld of veelomvattend op je overkomt. Wil jij, net als ik, gezond en blijvend gewicht verliezen maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Het is de manier om gemakkelijk en snel af te vallen zonder voortdurend honger te hebben. Voor meer informatie klik hier

bronnen


https://repository.tudelft.nl/search/tno/?q=title%3A%22Metabolic%20inflammation%20in%20hepatic%20and%20vascular%20disorders%3A%20Strategies%20to%20attenuate%20disease%20development%20%5BMetabole%20ziekten%20voorkomen%20door%20gezonder%20te%20eten%5D%22

https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=gON3DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=Dis+SJ+van,+Kromhout+D.+Gaat+het+gunstige+effect+van+meervoudig+onverzadigde+olie+(visolie,+raapzaadolie)+verloren+na+verhitting/bakken%3F+Cardiologen+Vademecum+2006%3B9(nummer+2+en+3).&ots=GWIxh91tue&sig=KzpGyftw6bD6aM0aLnw09v1Bu-o&redir_esc=y#v=onepage&q=Dis%20SJ%20van%2C%20Kromhout%20D.%20Gaat%20het%20gunstige%20effect%20van%20meervoudig%20onverzadigde%20olie%20(visolie%2C%20raapzaadolie)%20verloren%20na%20verhitting%2Fbakken%3F%20Cardiologen%20Vademecum%202006%3B9(nummer%202%20en%203).&f=false

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *