Voeding

Waarom minder koolhydraten en meer vetten?
Dat heeft te maken met het hormoon insuline. Wanneer je koolhydraten of suiker eet dan stijgt je bloedsuiker en als reactie daarop maakt je lichaam insuline aan om die verhoogde bloedsuikers weer naar beneden te krijgen. Dat gebeurt door de koolhydraten om te zetten naar glucose en vervolgens via het bloed naar de spieren te transporteren. Glucose wat niet als brandstof kan worden gebruikt wordt opgeslagen als vet.

Stabiele bloedsuikerspiegel
Het doel van minder koolhydraten en suiker eten is een stabielere bloedsuikerspiegel. Door meer vet te eten zal de glucose verbranding minder worden en zal de vetverbranding toenemen. Het lichaam heeft voortdurend brandstof nodig dus wanneer de glucose minder wordt of niet meer voorradig dan zal het lichaam vanzelf over gaan op vetverbranding

Ketonen
Ketonen is een zuur wat wordt aangemaakt in de lever wanneer het lichaam vetten gebruikt als energiebron. Een dieet met weinig koolhydraten en voldoende vetten zal tot gevolg hebben dat de ketonen als brandstof de rol over gaan nemen van de glucose als brandstof. Wil je zeker weten of je daadwerkelijk vet verbrandt doe de test

Voordelen
* Minder hongergevoel dus ook minder snaaien
* Gewichtsverlies want vet is voldoende aanwezig
* Gemakkelijk vol te houden
* Stabiele bloedsuikerspiegel
* Positief effect op het uithoudingsvermogen

4 redenen waarom je van koolhydraten dik wordt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-4.png

1. Genetisch gezien is de mens een jager en verzamelaar. Het voedsel dat daar bij past zijn o.a. vlees, vis, noten, zaden, groenten en fruit. Graanproducten, zeker in de hoeveelheden die de moderne mens consumeert, horen daar niet bij. De hedendaagse moderne mens zou je dus een suikerverbrander kunnen noemen. Genetisch gezien is de mens een vetverbrander.

2. in-activiteit en (te) veel koolhydraten eten leidt tot het vormen van glucose en dat wordt dan weer lichaamsvet. Door te weinig te  bewegen in combinatie met voedsel te eten dat teveel koolhydraten bevat worden we dus te dik.

3. activiteit leidt tot hongergevoel wat weer zorgt voor en hogere koolhydraat inname. Een vicieuze cirkel die leidt tot gewichtstoename. Wanneer we wel actief worden en daarbij in onze energiebehoefte blijven volharden in de inname van (te)veel koolhydraten dan slaat het lichaam dit surplus aan koolhydraten/glucose weer op als vet.

4. koolhydraten zorgen voor een hogere bloedsuikerwaarde waardoor het lichaam insuline aanmaakt om de bloedsuikerwaarde weer te laten dalen. Insuline zorgt dat teveel geconsumeerde koolhydraten worden omgezet naar uiteindelijk vet.

Hoeveel koolhydraten kun je dan wel eten per dag?

Dat hangt er vanaf, wil je afvallen dan is 50 gram koolhydraten per dag het maximum. Om toch voldoende calorien binnen te krijgen voor je benodigde energie zul je dus meer vet en en eiwitten moeten eten.
Ben je op je gewenste gewicht dan kun jet tot 150 gram koolhydraten per dag eten of minder.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat je dan je lichaam hebt geleerd om vet als primaire energie te gebruiken. Om je lichaam te resetten en de transitie van suikerverbrander naar vetverbrander te laten maken zul je het volgende moeten doen. Een periode van minimaal 3 weken maximaal 50 gram koolhydraten per dag moeten eten. Uiteraard in combinatie met voldoende groente vetten en eiwitten. Meer weten ? klik hier

De Ketorevolutie

Wil jij ook ook afvallen door vet te verbranden?
Maak dan de overstap van glucose naar vet!
Voor meer informatie klik
hier