Wat is een koolhydraatarm dieet?

koolhydraatarm dieet

Wat zijn koolhydraten?

Om ons lichaam goed te laten functioneren moeten we eten. Het voedsel dat we nuttigen kunnen we verdelen in 3 hoofdgroepen

vetten
eiwitten
koohydraten

Koolhydraten kan het lichaam het gemakkelijkst omzetten naar glucose dat vervolgens door de spieren en hersenen gebruikt wordt als brandstof. Wanneer we teveel koolhydraten eten dan vormt het lichaam teveel glucose en dat overschot aan glucose wordt opgeslagen als vet. Dit komt omdat bij een te hoge bloedsuikerwaarde het lichaam insuline aanmaakt wat er voor zorgt dat de bloedsuikerwaarde weer daalt . De insuline zorgt er ook voor dat overtollige glucose wordt opgeslagen als vet. Koolhydraten worden dus omgezet naar glucose(suiker) en dit kan worden gebruikt als brandstof voor de spieren en de hersenen. Het overschot aan glucose wordt opgeslagen als vet.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is een eetpatroon waarbij je de koolhydraten beperkt. Om toch aan je energiebehoefte te voldoen ga je vanzelf meer vetten en eiwitten eten. Het Atkinsdieet is hier een voorbeeld van. Ook het eten van suiker of suikerhoudende voeding wordt zoveel mogelijk beperkt in een koolhydraatarm dieet. Omdat het eten van meer vet en meer eiwitten langer een voldaan gevoel geeft is dit eetpatroon langer vol te houden.  Omdat er minder suiker/glucose in het bloed komt wordt er minder insuline aangemaakt waardoor er minder vet wordt opgeslagen en er meer vet wordt verbrand. Zoals bij elk dieet geldt ook hier dat er minder calorieën moeten worden gegeten dan dat er verbrand worden. Een negatieve energiebalans dus. Stel dat de energiebehoefte per dag 2500 Kcal is dan zul je dus minder dan 2000 Kcal per dag moeten eten om te kunnen afvallen.

Hoeveel koolhydraten kun je eten om af te vallen?

koolhydraatarm dieet

25 tot 50 gram koolhydraten
per dag

Dit is erg weinig en moeilijk om te doen en vooral om lang vol te houden. Er
zijn programma’s op de markt die een periode van 3 weken voorschrijven om je
lichaam om te zetten van glucose (suiker) als brandstof naar ketonen (vet) als
brandstof. Het Ketogeen dieet.

50 tot 80 gram koolhydraten per dag
Dit is nog steeds weinig maar redelijk tot goed te doen en ook lang vol te houden. Deze hoeveelheid wordt aanbevolen om nog verder af te vallen nadat je die periode van drie weken met succes hebt afgerond en je lichaam vet kan verbranden om in de energie behoefte te voorzien.

80 tot 150 gram koolhydraten per dag
Dit is het niveau waar je uiteindelijk naar toe wil wanneer je je ideale gewicht hebt bereikt en wil handhaven. Deze hoeveelheid koolhydraten per dag is gemakkelijk vol te houden wanneer je de voorgaande stappen met succes hebt weten te zetten

koolhydraatarm dieet

Twijfel je nou of dit wat voor je is dan is het ook goed mogelijk dat je begint met eerst eens 100 gram koolhydraten per dag en dat je ,wanneer je je goed voelt, verder afbouwt naar uiteindelijk een periode van 3 weken onder de 50 gram koolhydraten per dag. Wil jij ook grip op koolhydraten? Koop dan dit boek

Om het aantal grammen koolhydraten per dag te meten zijn er verschillende apps of andere tools op het internet te vinden die dat voor je doen. Ik zelf gebruik Myfitnesspal . Maar je kan ook de eetmeter van het voedingscentrum gebruiken.

De informatie die ik heb verzameld over koolhydraatarm eten en afvallen komt voor een groot deel uit het boek primal endurance van Mark Sisson. Je kunt het (engelstalige) boek kopen bij bol.com.