Welke rol speelt fruit in een koolhydraatarm eetpatroon?

Wat gebeurt er als je (veel) fruit eet wanneer je wil afvallen door koolhydraatarm te eten?
Lees hieronder wat de rol van fruit in een koolhydraatarm eetpatroon is
Hoeveel fruit je kan eten?
Wanneer je fruit kan eten?
Welk fruit je het beste kunt eten?

Fruit in historisch perspectief.

We zijn er aan gewend geraakt dat supermarkten het hele jaar door fruit in de schappen hebben liggen. Het hele jaar kunnen we dus bijvoorbeeld sinaasappels eten. Het fruit is dus het hele jaar door beschikbaar en niet meer seizoensgebonden zoals dat in het verleden het geval was.

Kijken we nog verder terug in de tijd dan was fruit beperkt beschikbaar en seizoensgebonden. De oermens was een jager en verzamelaar. Wanneer het fruit beschikbaar was dan at de oermens veel fruit omdat het gemakkelijk en simpel te verkrijgen was.

Door fruit in grote hoeveelheden te eten ging de bloedsuikerspiegel van de oermens omhoog en vervolgens werd er door het lichaam insuline aangemaakt waardoor er vetreserves ontstonden. Omdat er in andere seizoenen minder eten beschikbaar was werden die vetreserves in die mindere seizoenen gebruikt als brandstof.

Fruit eten had bij de oermens een duidelijke functie namelijk reserves aanleggen voor tijden dat er minder voedsel beschikbaar was.

Fruit en insuline

Terug naar het heden wij kunnen het hele jaar door fruit eten.
Waneer we fruit eten stijgt onze bloedsuikerspiegel door de fruitsuiker die in fruit aanwezig is (fructose). Om de verhoogde bloedsuikerspiegel weer te laten dalen maakt ons lichaam insuline aan.

Het effect van insuline is dat de niet gebruikte fruitsuikers worden opgeslagen als vet. Dus wanneer je fruit eet en je gebruikt de energie van de fruitsuikers niet door arbeid of sport dan zal het lichaam door de aanmaak van insuline fructose opslaan als vet. Dit is het effect van fruit consumptie.
Lees ook mijn blog 8 tips om minder suiker te eten

fruit eten en afvallen

Fruit eten en toch afvallen kan dat?
Dat hangt er van af. Je zult zeker in de fase dat je je lichaam op vetverbranding over zet, de fruit consumptie moeten beperken. Mogelijk even een paar weken geen fruit eten.

Nadat je lichaam vet als brandstof gebruikt kun je dagelijks 1 stuks fruit gebruiken. Het is van belang dat je fruit kiest met relatief weinig fructose. Fruit met veel koolhydraten (fructose) kun je beter vermijden.
lees ook mijn blog wat is een koolhydraatarm dieet?

Welk fruit eet je dan wel?

Fruit met weinig koolhydraten per 100 gram

  • Avocado (1,5 g)
  • Bessen (8 g)
  • Nectarine (7,5 g)
  • Perzik (8,7 g)
  • Bramen (8,5 g)
  • Aardbei (6,5 g)
  • Meloen (7,5 g)
  • Framboos: (5 g)
  • Kokosnootvlees: (6g)

Welk fruit eet je beperkt

Fruit met een gemiddeld aantal koolhydraten per 100 gram

  • Sinaasappel (9,5 g)
  • Ananas (13,5 g)
  • Kersen (12 g)
  • Peer (11 g)
  • Druiven (12 g)
  • Appel (12 g)
  • Frambozen (14,3 g)
  • Mandarijn (10,1 g)
  • Pruimen (12 g)
  • Vijgen (13 g)
  • Kiwi (10,3 g)
  • Mango (12,8 g)

Welk fruit kun je beter vermijden?

Fruit met veel koolhydraten per 100 gram

  • Passievrucht (22,3 g)
  • Gedroogde Pruimen (45 g)
  • Granaatappel (17,5 g)
  • Banaan (18,8 g)
  • Dadels (31 g)

conclusie

Wanneer je wil afvallen is het zaak om goed op te letten welk fruit je eet en ook belangrijk hoeveel fruit je eet.  Het is afhankelijk van je doel. Wil je snel veel kilo’s kwijt door heel weinig koolhydraten te eten, eet dan ook heel weinig of geen fruit.

Is je doel meer gematigd en wil je langzaam naar je gewenste gewicht, kies dan voor 1 stuks fruit per dag van 100 gram en dan het liefst fruit met relatief weinig koolhydraten.

Ben je op je gewenste gewicht blijf dan toch goed opletten op hoeveel fruit je eet, hou het bij 1 a 2 porties van 100 gram per dag.

De Ketorevolutie

Nu kun je twee kilo per week verliezen zonder dat het er weer aan komt.
De Ketorevolutie bevat agmenu’s met ontbijt, lunch, avondeten en snacks. De recepten zijn makkelijk en snel klaar!

Het voordeel van dit menu is dat je  anders gaat eten maar niet minder! Geen honger lijden dus. Nu Afvallen? Dan is ons programma exact waar jij naar op zoek bent.

Ja ik wil nu afvallen!

3 thoughts on “Welke rol speelt fruit in een koolhydraatarm eetpatroon?”

  1. Heldere uitleg, dank je wel! Ik probeer inderdaad koolhydraatarm te eten en verbaas me in mijn app steeds weer over de hoge aantallen koolhydraten in fruit. Nog meer groente dus in plaats van fruit…jammer! Ik houd niet zo van groente maar wel heel erg van fruit. 🙂

  2. Hallo Anne,

    Bedankt voor je positieve reactie!
    Ik ben ook een liefhebber van fruit.
    Nu ik mijn gewenste gewicht heb, eet ik weer 1 stuks fruit per dag.
    Geniet er nu wel meer van!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *