7 koolhydraatarme ontbijt tips

Een goed begin van een dag is het halve werk. Veel experts op het gebied van voeding zijn het hier mee eens en adviseren daarom ook om goed te ontbijten. Zodra je een goed ontbijt achter de kiezen hebt, kun je namelijk vól energie de dag beginnen.

Kun je dan zomaar alles ontbijten waar je zin in hebt? Nou, dat ligt maar net aan het dieet dat je aan het volgen bent. Als je bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet volgt, is het aan te raden om zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen. In het verlengde daarvan is het dus ook aan te raden om koolhydraatarm ontbijt te nuttigen in de ochtend.

In dit artikel zet ik enkele koolhydraatarme ontbijt tips op een rijtje. Niet alleen omdat je hiermee energiek en gezond de dag begint, maar ook omdat je jouw bloedsuikerspiegel hier stabiel mee weet te houden!

koolhydraatarme ontbijt tips
Aardbeien, bessen en frambozen

Koolhydraatarme ontbijt tips & recepten

Graag zet in mijn belangrijkste koolhydraatarme ontbijt tips in dit artikel op een rijtje. Daarbij geef ik je echter ook inspiratie voor heerlijke recepten. Recepten die passen in een koolhydraatarm ontbijt én waar je de dag dus subliem mee kunt beginnen.

Ben je op dit moment bezig met het volgen van een koolhydraatarm? Merk je echter dat je last van enkele bijwerkingen hebt? Geen nood aan de man. Probeer dan vol te houden, aangezien deze bijwerkingen puur het gevolg zijn van het protesteren van jouw lichaam.

Jouw lichaam moet aan de nieuwe situatie wennen en is door de continu inname van koolhydraten lui geworden. Juist door een koolhydraatarm dieet zet je jouw lichaam dus weer aan het werk, waardoor jouw lichaam vanzelf (veel) vet gaat verbranden!

Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm ontbijt?

Voordat ik overga tot het geven van koolhydraatarme ontbijt tips, wil ik graag enkele voordelen van een koolhydraatarm ontbijt op een rijtje zetten:

  • Met een koolhydraatarm ontbijt weet je jouw stofwisseling te verbeteren. Je gaat hierdoor gedurende de dag meer calorieën verbranden.
  • Met een koolhydraatarm ontbijt weet je jouw uithoudingsvermogen te verbeteren. Hierdoor heb je gedurende de dag méér energie om dingen te ondernemen.
  • Met een koolhydraatarm ontbijt heb je lang een verzadigd gevoel. Hiermee voorkom je dat je continu blijft eten (en blijft snoepen).
  • Met een koolhydraatarm ontbijt weet je het juiste type vetten te verbranden. Onderzoek wijst uit dat een koolhydraatarm dieet juist ervoor zorgt dat de vetten rondom de organen verbrand worden. Perfect!
  • Met een koolhydraatarm ontbijt heb je jouw honger een stuk beter onder controle. Dit komt jouw dieet alleen maar ten goede!

Al met al zijn er voldoende redenen om vandaag nog met een koolhydraatarm dieet te starten. Zoals bovengenoemde voordelen laten zien, is er binnen dit dieet ook een belangrijke rol weggelegd voor het ontbijt. Met de koolhydraatarme ontbijt tips uit dit artikel weet je in ieder geval optimaal te profiteren van deze voordelen!

Tip 1: eet altijd op een vast tijdstip in de ochtend

Gezond eten én een vast eetpatroon; dit zijn enkele belangrijke eigenschappen van een gezond dieet. Als je nou graag zelf veel kilo’s kwijt wilt raken, is het dus aan te raden om een vast eetpatroon te hanteren. Dit betekent dat je eigenlijk elke ochtend op hetzelfde tijdstip moet ontbijten.

Moet je bijvoorbeeld elke ochtend om 8 uur op jouw werk zijn? Dan kun je op basis van dat tijdstip een compleet schema voor in de ochtend uitwerken. Juist door dat schema netjes op te volgen, weet je elke dag een vast eetpatroon aan te houden. Dat begint dus al bij het dagelijks nuttigen van het ontbijt op hetzelfde tijdstip!

Tip 2: houd vol

Is de stad Rome in één dag gebouwd? Nee, zeker niet. Ben jij binnen één dag op jouw streefgewicht? Nee, ook dat is niet het geval. Met andere woorden: als je veel kilo’s kwijt wilt raken, is het onwijs belangrijk om vol te houden. Je moet jouw pijlen echt op de lange termijn richten, aangezien je júist op de lange termijn van de overtollige kilo’s af kunt komen.

Uit eigen ervaring weet ik als geen ander dat je op korte termijn de nodige bijwerkingen kunt krijgen. Deze bijwerkingen ervaar je echter met name in eerste week; juist die week moet je dus vol zien te houden. Ja, dit gaat ongetwijfeld pittig en vervelend worden, maar daar krijg je op de lange termijn een hoop voor terug.

Het advies is dan ook om een koolhydraatarm dieet zo lang mogelijk vol te houden. Alleen op die manier ben je echt in staat om jouw streefgewicht te bereiken. Houd dus vol en volg de overige tips uit dit artikel op!

Tip 3: stel jezelf een doel

Ga jij elke dag vol goede moed naar jouw werk omdat je bepaalde doelen hebt? Of ga je meerdere keren in de week naar de sportschool omdat je een specifiek doel hebt? Zolang je een doel hebt, is de kans heel groot dat je dit doel gaat behalen. Dit doel vormt namelijk – zonder dat je het wellicht zelf door hebt – pure motivatie.

Mijn advies is daarom ook om voor jezelf een doel vast te stellen met betrekking tot het koolhydraatarme dieet. Hoeveel kilo wil je graag binnen welke periode kwijtraken? Als je dit voor jezelf duidelijk in beeld weet te brengen, start je eigenlijk elke dag vol goede moed de dag met een koolhydraatarm ontbijt!

Is het koolhydraatarme ontbijt soms niet super lekker? Dan heeft het niet al te veel zin om daar lang over in te zitten, aangezien je bezig bent met het behalen van jouw doel. Richt dus echt al jouw pijlen op het door jou gestelde doel en start de dag daarom sowieso elke dag goed met een koolhydraatarm ontbijt!

Tip 4: varieer zoveel mogelijk met jouw ontbijt

Als je 10 dagen achter elkaar hetzelfde eet, gaat dit na verloop van tijd vanzelf vervelen. Mocht je jouw koolhydraatarme dieet strikt willen volgen, is het advies daarom ook om zo veel mogelijk met verschillende soorten koolhydraatarme ontbijtrecepten te variëren.

Door met deze ontbijtrecepten te variëren, weet je het volgen van een koolhydraatarm dieet voor jezelf eigenlijk een stuk makkelijker te maken. Je voorkomt in ieder geval dat het ‘normale’ ontbijt gaat vervelen. Varieer dus voldoende en maak het voor jezelf een stuk aangenamer.

Tussen welke koolhydraatarme ontbijtrecepten je kunt variëren? Daarvoor verwijs ik je graag naar het restant van dit artikel. In het restant van dit artikel geef ik je graag namelijk enkele koolhydraatarme ontbijt tips qua lekkere recepten!

Koolhydraatarm ontbijt tip 1: volle yoghurt met rood fruit

7 koolhydraatarme ontbijt tips
yoghurt met rood fruit

Binnen een koolhydraatarm dieet is een belangrijke rol voor gezonde zuivel weggelegd. Zuivel bevat namelijk de juiste vetten én bevat nagenoeg geen koolhydraten; juist die combinatie zorgt ervoor dat yoghurt perfect als ontbijt genuttigd kan worden.

Ik wil je graag de volgende heerlijke combinatie als tip meegeven: 150 gram volle yoghurt met 150 gram rood fruit. Deze combinatie is niet alleen heel gezond, maar is ook nog eens super lekker. Het rode fruit staat qua smaak eigenlijk lijnrecht tegenover de smaak van de yoghurt, waardoor je van een echt unieke smaakcombinatie weet te genieten.

Wil je niet elke ochtend volle yoghurt met rood fruit eten? Dat kan ik me maar al te goed voorstellen. Je kunt gelukkig variëren met volle yoghurt en andere voedingsproducten. Je hoeft niet elke ochtend rood fruit in jouw bakje yoghurt te doen, maar je kunt ook eens voor andere gezonde voedingsproducten kiezen!

Koolhydraatarm ontbijt tip 2: twee gebakken eieren met spek

Ben je meer een liefhebber van een heerlijk eitje? Ook dan heb ik een heerlijke tip voor je: twee gebakken eieren met spek. Ook deze voedingsproducten bevatten de juiste voedingsmiddelen en passen dus perfect in een koolhydraatarm dieet.

Wel moet je heel goed op letten dat je niet het ei met spek op een boterham gaat eten. Juist een boterham bevat namelijk veel koolhydraten, waardoor je jouw koolhydraatarme ontbijt eigenlijk al direct teniet doet. Eet daarom de gebakken eieren en het spek zonder brood; dat is simpelweg het beste tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet.

7 koolhydraatarme ontbijt tips
gebakken eieren met spek

Koolhydraatarm ontbijt tip 3: omelet van twee eieren en twee plakjes ham

Graag blijf ik nog even in het thema ‘ei’. Zonder dat je het wellicht door hebt, kun je een eitje namelijk op tal van manieren eten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor twee gebakken eieren met spek (zie hierboven), maar je kunt ook kiezen voor een omelet van twee eieren en twee plakjes ham.

Ook deze combinatie is super, super lekker en super makkelijk te bereiden. Het enige wat je hiervoor in huis hoeft te halen, zijn eieren en ham. Wat wens je nog meer? Als je een echt lekkere omelet wilt maken, is het wel van belang dat je hier de nodige tijd voor uit weet te trekken. Houd hier rekening mee bij jouw ochtendschema en trek deze tijd er ook echt voor uit. Alleen door veel aandacht aan jouw koolhydraatarme ontbijt te besteden, weet je de dag op een gezonde manier te starten!

Koolhydraatarm ontbijt tip 4: twee gekookte eieren met rookvlees

Zijn de twee hierboven genoemde ei recepten niet helemaal naar jouw wens? Dan heb ik nog een heerlijk ei recept voor je gevonden: twee gekookte eieren in combinatie met rookvlees. Rookvlees brengt een unieke smaak met zich mee én is super gezond. Juist die combinatie zorgt ervoor dat ik in ieder geval groot fan van dit ontbijtrecept ben.

Ook bij dit recept geldt weer dat je hier enige tijd voor vrij moet maken. Deze tijdsinvestering is echter dubbel en dwars de moeite waard, aangezien je met dit recept jouw dag écht goed en gezond laat beginnen. Wat wens je nog meer?

Koolhydraatarm ontbijt tip 5: 150 gram Griekse yoghurt met havervlokken, cashewnoten en banaan

Eerder in dit artikel heb ik je al een tip gegeven met betrekking tot yoghurt bij het ontbijt. Graag wil ik je nóg een tip geven: 150 gram Griekse yoghurt in combinatie met een banaan, cashewnoten en havervlokken. Waarom uitgerekend deze voedingsproducten combineren met Griekse yoghurt? Omdat al deze voedingsproducten koolhydraatarm zijn.

Mocht je voor deze unieke combinatie kiezen, geniet je dus van een super gezond ontbijt. Bovendien zorgen deze verschillende soorten voedingsproducten voor een heerlijke smaakcombinatie. De kans is groot dat je dit ontbijt al snel elke ochtend klaar wilt maken, maar probeer juist zoveel mogelijk te variëren. Des te meer je met de ontbijtrecepten weet te combineren, des te beter/makkelijker je het koolhydraatarme dieet kunt volgen!

Koolhydraatarm ontbijt tip 6: roerei met gebakken ui, paprika en champignons

Wil je graag in de ochtend een ware held in de keuken uithangen? Dan is een roerei met een gebakken uit, paprika en champignons absoluut een goed idee. Dit ontbijtrecept is zeer gezond, is heerlijk en bevat weinig tot geen koolhydraten. Uitgerekend die combinatie zorgt ervoor dat dit ontbijtrecept perfect bij een koolhydraatarm dieet past.

Wil je graag van dit heerlijke koolhydraatarme ontbijt genieten? Trek hier wel even de tijd voor uit; het bereiden van dit ontbijt neemt enige tijd in beslag.

Koolhydraatarm ontbijt tip 7: omelet met 100 gram soepgroente en ham of kaas

Tot slot wil ik je ook nog wijzen op dit heerlijke ontbijtrecept met een omelet. Deze omelet combineer je met soepgroente en ham of kaas, waardoor je van een heerlijk ontbijt weet te genieten. Uiteraard is dit ontbijt ook speur gezond en passend bij een koolhydraatarm dieet!

7 koolhydraatarme ontbijt tips
omelet

Afsluitende tip: nóg meer lekkere recepten in de Keto revolutie

Wil je graag nog meer lekkere ontbijtrecepten voorgeschoteld krijgen? Wil je ook direct zien hoe je deze ontbijtrecepten klaar moet maken? En wil je bij voorkeur ook nog allerlei lunchrecepten en dinerrecepten voorgeschoteld krijgen? Dan is het aan te raden om de Keto revolutie aan te schaffen.

Met dank aan dit online programma kun je op perfecte wijze een geschikt dieet volgen én van de overtollige kilo’s afkomen. Wat wens je nog meer? Meld je direct voor de Keto revolutie aan en zet de eerste stappen naar jouw streefgewicht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *